#aandeslagmetinstagram | content

Gebruik de juiste contentmix!

Je hebt een Instagramaccount aangemaakt voor jouw bedrijf, maar wat nu? Door deze vijf stappen toe te passen kom je al een heel eind verder! Als je Instagram juist inzet, heb je veel bereik als bedrijf. In 2019 zijn er in Nederland meer dan 4.9 miljoen Instagram-gebruikers, waarvan 50% de app dagelijks gebruikt. 

1. Een professionele feed

Om een professionele feed te creëren op Instagram moet je eerst bedenken wat je wil bereiken op Instagram. Wil je meer verkopen of juist meer naamsbekendheid creëren? De volgende stap is het bedenken wat voor soort foto’s en video’s je wil gaan plaatsen. Ga je voor behind the scenes foto’s, DIY video’s of toch alleen voor productfoto’s? Zorg vooral voor herkenning. Dit kan je doen door dezelfde stijl door te voeren in je feed, door bijvoorbeeld alleen gebruik te maken van de huisstijlkleuren of dezelfde achtergrondkleur. Hieronder zijn een paar mooie voorbeelden te zien waarbij het gebruik van één stijl goed te zien is.

Instagram post 1
Instagram post 2
Instagram post 3

Bol.com maakt gebruik van pasteltinten en productfoto's, hierdoor is het 1 duidelijke stijl en straalt het rust uit. Het Instagramaccount van Plantsome maakt gebruik van foto's van hun planten in verschillende settings. Als je op hun Instagrampagina terecht komt, is het meteen duidelijk dat zij planten verkopen. De Mediamarkt werkt duidelijk in hun huisstijl, zo maken zij veel gebruik van de kleur rood wat in hun huisstijl is verwerkt. 

2. Advertising

Berichten die je promoot op Facebook kunnen ook eenvoudig op Instagram worden gepromoot. Doordat het algoritme op Instagram hetzelfde is als Facebook, zie je hier ook niet alle posts terugkomen. Het is daarom handig om dus ook hier je foto’s te promoten, zodat meer Instagramgebruikers je post zien. Ook kan je hier definiëren op demografische kenmerken en interesses van de gebruiker. Als extraatje kan je ook een knop toevoegen met een koppeling naar jouw website voor meer informatie.

3. Stories

Instagram Stories is een nieuwe functie op Instagram waarmee je foto’s en video’s kan maken en opnemen. Stories worden na 24 uur weer verwijderd. Het lijkt dus aardig veel op de app Snapchat. De foto’s en video’s kan je bewerken met tekst, emoji’s en zelfs gifjes. Je kan gemakkelijk een Story maken door naar rechts te swipen op je tijdlijn. Hier zie je verschillende functies: letters, live, normaal, boomerang, superzoom, terugspeelvideo, handsfree en stop-motion. Dit zijn dus aardig veel verschillende functies die je kan gebruiken voor je Instagram Stories.

Je kan via Instagram Stories ook een poll toevoegen (zie derde foto hieronder). Je kan hier kiezen uit een vraag of opmerking met twee reacties. Dé ideale manier om vragen te stellen aan je volgers. De resultaten van de poll zijn direct zichtbaar voor jou en je volgers. Een goede poll stimuleert interactie, vergroot de betrokkenheid van je volgers en creëert binding. Een poll kan je goed inzetten als feedbackmachine, is het handig om een vraag te stellen zoals: vind je product één of twee een leuker cadeau? Zo weet je bij welk product de meeste vraag is.

Instagram stories - Nieuwe Stijl - Putten - Instagram - Vormgeving
Instagram stories - Nieuwe Stijl - Putten - Instagram - Vormgeving
Instagram stories - Nieuwe Stijl - Putten - Instagram - Vormgeving

4. Ga livestreamen!

Het voordeel van Instagram Live is dat het verhaal bovenaan de tijdlijn van je volgers blijft staan. Met Instagram Live kun je direct en realtime interactie aangaan met je volgers. Een livestream kan maximaal een uur duren. Het is de perfecte manier om aandacht te vragen van je volgers. Ben je op een beurs, evenement of op een gezellige vrijdagmiddagborrel? Laat het zien aan je volgers! Tijdens het live streamen is het van belang dat je interactie onderhoudt met de kijker.

5. Meten is weten

Als je een bedrijfspagina hebt op Instagram kun je gemakkelijk meten hoeveel bezoekers het profiel hebben gekeken. Deze statistieken zijn alleen zichtbaar voor de gebruiker van het Instagramaccount. Je kunt hier verschillende onderdelen meten. Bij je account kun je kijken naar het aantal weergaven, het bereik, het aantal verwijzingen naar jouw website en het aantal profielweergaven. Bij je berichten kun je de likes en opmerkingen meten. Zelfs Instagram Stories kun je meten! Je ziet hiervan het aantal weergaven, het bereik en het aantal keer dat iemand heeft getikt om naar het volgende deel van je verhaal te gaan.

In een notendop: je kunt de demografische gegevens zien, de beste tijdstippen om berichten te plaatsen en welke foto’s het beste scoren. Let op: dit kan alleen met een bedrijfsprofiel!

Bereik Instagram Insights

Wil je graag hulp met jouw contentmix?

Bottom-bar
Copyright © Nieuwe Stijl Grafische Vormgeving 2019